NEVLÍDNÉ PŘEKVAPENÍ VE VLASTNÍ RESTAURACI

Už od mládí jsem měl sen otevřít si jednou vlastní restauraci, přestože jsem se po škole déle než 20 let věnovalúplně jinému oboru. Poté, co děti odrostly a čím dál silněji jsem cítil, že potřebuji novou výzvu a stimul do dalšího života, jsem se rozhodl konečně si tento svůj sen splnit, i když nezapírám, že mě od toho dost lidí odstrašovalo. Podnik se tedy skutečně povedlo otevřít a uvést do chodu, aniž by došlo k nějakému významnějšímu překročení plánovaného rozpočtu a termínové prodlevě. Ani s hledáním zaměstnanců, což jsem vnímal jako potenciálně možná úplně nejkritičtější bod, nebyl zas až takový problém, jak jsem předpokládal. Uplynul rok, jenž je pokaždé považován za pomyslnou zkoušku ohněm, a vše se zdálo být v pohodě. Samotný fakt, že čísla neměla barvu červenou, nýbrž černou a že se podařilo stvořit z velké části stálou klientelu chválící jídlo i servis, což dokládaly až na výjimky prázdné talíře vracející se do kuchyně, mě naplňoval velkým optimismem.Samozřejmě, občas se objevily konkrétní problémy - ne téměř vždy přišli kuchaři přesně na čas, ne vždy byl standard komunikace se zákazníkem podle mých požadavků, naprostá čistota v kuchyni i na place je často věčným tématem a tak bych mohl dlouze pokračovat. Celkově vzato se ale dílo dařilo.

Co bylo pro mě kromě jiného doopravdy důležité? Pocit, že členům svého vlastního týmu můžu věřit. Také proto jsem se snažil s personálem systematicky pracovat, motivovat a sázet na otevřený přístup. Myslím, že i druhá strana to oceňovala. Moc mě tedy nepotěšilo, když jeden z osvědčených číšníků mi nejdříve oznámil, že se z plánované dvouměsíční stáže ve Velké Británii, v které jsem mu určitě nechtěl bránit, po jejím skončení k nám již nevrátí. Také tuto komplikaci se po několikaměsíčním výběru a zkoušení podařilo vyřešit a jeho místo nastálo zaujal nový kolega, který se také jevil naprosto profesionálně a schopně. Neměl jsem žádné určité podezření, že by cokoliv mohlo být v nepořádku. Obvyklé komplikace, s nimiž se potýkají jiné provozy jakožto například známé podávání ´podmíráků´ nebo dvojí alkoholické lahve se u nás neprovozovalo. Prakticky jsem nezažil jedinou stížnost, že by host dostal neférovou míru. Přesto jsem byl zvyklý čas od času vyjet si sestavy z pokladního systému, především pak z analytických důvodů. Když jsem se do toho trochu více ponořil, všimnul jsem si, že v určité dny bylo výrazně víc stornovaných účtů. Nejdřív jsem tomu nepřikládal větší váhu. Zkrátka se občas stane, že se číšník splete, ´vyjede´ omylem účet, který je potřeba potom stornovat. Přesto mi to nedalo a začal jsem více sledovat,jestli ku příkladu větší výskyt stornovaných účtů není spojen s konkrétní směnou.  

Nikdy jsem nebyl příznivcem kamerových systémů a podobných věcí na pracovišti, vždy jsem spoléhal spíše na vzájemnou důvěru, nicméně jsem se rozhodl nenechat nic náhodě a poohlédl se po dobré kameře, jež by pasovala konkrétně pro tyto potřeby. S výběrem jsem si nechal poradit v prodejně specializované firmy Špionážní-technika. V porovnání s jinými investicemi, které jsem musel v poslední době učinit, šlo o v podstatě nenákladnou záležitost.

Asi nepřekvapím, když řeknu, že moje podezření se bohužel naplnilo a i díky uvedené kameře bylo i podpořené těžko zpochybnitelným důkazem. Dotyčný pracovník, s nímž jsem se byl logicky nucen rozloučit, ani neměl příliš tendenci zapírat, že v řadě případů fakticky standardně zkasíroval zákazníka a přitom provedl storno účtu. Přirozeně, určitá škoda vznikla, a to v řádu několika desítek tisíc, ale díky tomu, že se na všechno přišlo i za pomoci mini kamerového systému docela brzy, předešlo se škodě řádově vyšší, na kterou se úplně drtivou většinou může vyšplhat při dlouhodobějším systematickém používání této nepoctivé metody. 

Pro mě z toho plyne ponaučení, že obezřetnost směrem k vlastním zaměstnancům se vyplatí i při uplatňování demokratickému stylu řízení. Na druhou stranu, ani popsaná nepříjemná zkušenost nezměnila vůbec nic zásadního všeobecně na mém přístupu k zaměstnancům, kdož mají určitě také významný podíl na tom, že mému vysněnému podniku se zatím vcelku daří.

Martin V.

redakčně upraveno na základě reálného příběhu našeho spokojeného zákazníka.

Doporučené výrobky pro odhalení podvodných zaměstnanců v restauraci

Pro různé prostory můžou být vhodnou volbou různé produkty. Nicméně naprosto univerzálním řešením, jež uplatníte téměř na jakémkoliv místě jsou Nástěnné hodiny s Full HD kamerou a detekcí pohybu, které jsou vhodné pro montáž do vnitřních otevřených prostor. V restauracích či barech dokáže být nedostatek světla. V tomto případě bude řešením skrytá kamera s nočním viděním. Například digitální budík s nočním viděním MW-C001PIR, který vidí v úplné tmě do vzdálenosti až 5 metrů, a je schopný nahrávat ve Full HD rozlišení. Máte-li problém s personálem, podívejte se do naší sekce Špionážní a Skryté kamery, kde narazíte na ty nejvhodnější produkty pro jejich odkrytí a usvědčení.