NENECHTE SE OBTĚŽOVAT ZE SKRYTÉHO ČÍSLA!
Vzít a nebo nevzít neznámé číslo?
Na jednu stranu se to v dnešním světě přebytku informací a záplavy reklamních návrhů může projevovat jako pohodlnýa racionální nástroj filtrace zásadních zpráv od nedůležitých, nicméně nikdy předem spolehlivě nevíme, zda přece jen tímto stylem nezmeškáme hovor, který bychom si nechtěli nechatuniknout. Navíc v případě telefonního čísla využívaného jak pro soukromé, tak i pracovní účely, si málokdo může dovolit programově přehlížet volání od protějšku (zákazník, spolupracovník, úřad, …), jehož číslo nemáme uloženo, nebo který třeba jen volá z jiného čísla.
Když display neporadí
Zastavme se však u obecně asi méně časté situace, která však může zapříčinit o to větší problémy a nepříjemnosti. Může se totiž stát, že se na displeji neobjeví ani jméno, ani žádné číslo. Místo toho na nás vyskočí hláška typu: „skryté číslo“, „není ID“, „soukromé volání“ a podobně. V některých případech dotyčný, myšleno volající, např. nemusí tušit, že má ve svém telefonu aktivovánu funkci nezobrazení jeho čísla volanému. V mnohých jiných případech ale neodesláním svého telefonního čísla odesílatel hovoru chce něco sledovat a často také sleduje. Co konkrétně tím protistrana zamýšlí? Jak se tomu případně bránit? Co dělat, ve chvíli kdy nás tímto stylem někdo doopravdy pronásleduje?
Motivace pro skrytí telefonního čísla
Jak již bylo naznačeno, není třeba se předem rozrušovat při každém příchozím hovoru z takzvaně tajného čísla. Opatrnost je však jistě na místě a kromě případů nevinných (některým lidem připadá vtipné své kamarády či známé nachytat zavoláním ze skrytého čísla), logických (lze pochopit, proč např. policie danou službu využívá), nebo náhodných (zajisté jste narazili na někoho z vašeho okolí, kdo volal ze skrytého čísla, aniž by o tom věděl?) existuje spousta eventuálně nebezpečných motivací, proč volající nechce, aby příjemce viděl, kdo mu skutečně volá. Cílem článku není strašit, nicméně se v tomto smyslu nabízí nejedna typická modelová situace, kdy je pro původce obtěžujícího či také protizákonného chování využití funkce neodeslání mobilního čísla, nejčastěji z anonymní předplacené karty, vítaným nástrojem, a sice třeba v případě: stalkingu - systematické obtěžování, nezřídka právě skrze různé komunikační technologie, šikany, vyhrožování, vymáhání, pronásledování atd. Ačkoliv je dnes sebevědomé říkat, že každá zkušenost je dobrá, popravdě řečeno o podobný zážitek, tedy být obětí například telefonního stalkingu, zajisté nikdo z nás nestojí a pokud už k něčemu takovému dojde, měl by se člověk snažit využít každou zákonnou možnost, aby se z nepříjemnosti (už tak skličující a stresující) nestalo ještě něco horšího. Jaká opatření či řešení, mimo obecnějších rad typu ignorování a prevence, senabízejí?
Poslouží nám operátor?
Leckoho z nás by většinou napadlo obrátit se s důvěrou a nadějí v neúprosné řešení vzniklé nežádoucí situace na svého poskytovatele telekomunikačních služeb, tedy mobilního operátora. V minulosti již každý z operátorů takové podobné případy se svými zákazníky řešil a disponuje tak zpracovanými postupy i technickými nástroji, jak tyranizovanému klientovi pomoci. Bohužel zcela tak jednoduché a samospásné to v praxi dle očekávání není. Lze se setkat s tím, že operátor pošle zákazníka rovnou na policii. Jestliže má člověk více štěstí, je mu nabídnuta služba, jejíž podstatou je zjednodušeně řečeno právě identifikace skrytého čísla, z něhož pochází obtěžující kontaktování. Tímto se tedymáte možnost, dodejme za poplatek, dostat k telefonnímu číslu i osobním údajům dotyčného stalkera. V tomto bodě ale pomoc ze strany operátora končí. Pak již je na nás, jak s tím naložíme, přičemž lze samozřejmě doporučit obrátit se na policii. Asi každého by napadlo, že vítanou pomocí by bylo rovněž zablokování uvedeného problematického telefonního čísla. To však žádný z operátorů podle dostupných zdrojů nedovoluje.
Poslouží nám policie?
Pak se nabízí už uvedené nahlášení na policii. Těžko v této souvislosti hodnotit spektrum a účinnost jednotlivých technik, jež má policie k dispozici za účelem dopadení telefonického pronásledovatele a následné dokazování trestně-právního jednání, neboť se policie z taktických důvodů nebude svým know-how veřejně chlubit. Z laického pohledu se ale lze domnívat, že v podobných případech není úplně jednoduché předem indikovat závažnost prohřešku, a přitom jiná pozornost je zřejmě věnována šetření při podezření ze spáchání přestupku na jedné straně a trestného činu na straně druhé. Spoustu lidí se pak na policii nechce obrátit právě z důvodu obavy podcenění situace z její strany.
Co takhle mobilní aplikace?
To bychom měli eventuální pomoc zvenčí, tedy ze strany operátora a eventuálně policie. Pro někoho možná překvapivě není tím pravým řešením ani stažení za tímto účelem vytvořené telefonní aplikace, neboť buď jeden z výrobců operačního systému podobné služby zakazuje, nebo v případě jiného výrobce nejsou příliš funkční. Také vám přijde, že těch špatných zpráv v souvislosti s tématem bylo ažmoc? Můžeme si tedy nějak efektivně a šikovně pomoct sami? Odpověď zní: rozhodně ano!
Chytré diktafony jako účinné řešení
Účinným pomocníkem v boji proti odhalování obtěžujícího telefonického kontaktu jsou speciálně vyvinuté diktafony nahrávající hovory během telefonování. Nahrávka předmětného hovoru tak může zároveň posloužit jako cenný a nenahraditelný důkazní materiál, a to například právě v případězastrašování, pronásledování, korupčního jednání nebo jiného chování zavánějícího něčím protiprávním. Použití diktafonu MQ-U2 z nabídky našeho internetovém obchodu je navíc mnohem širší a nemusí se týkat jenom odhalování pachatelů a opatřování důkazů. Je možno jej používat třeba také za účelem archivace záznamů nebo důležitého jednání, z něhož je potom následně třeba učinit zápis. Nic složitého na ovládání. Další skvělou zprávou je, že tyto profesionální diktafony nekladou prakticky žádné nároky na technickou zdatnost jejich uživatelů. Pro zachycení telefonického hovoru postačí pouze diktafon přiložit k mobilnímu telefonu a připojit ho pomocí tzv. ´jacku´, tedy konektoru v jeho nejběžnější variantě 3,5 mm. Nahrávání se proto aktivuje jediným pohybem. Cenově přijatelné zařízení vedle své prvotní funkce může nabídnout i další výhody. Z těch praktických jmenujme skvělou výdrž baterie umožňující nahrávání až 20 hodin záznamu. Podobně sází diktafon MQ-U2 na vysokou kvalitu nejen zvukového signálu (64 kbit/s), ale též na kvalitu zpracování a technickou vyspělost jihokorejské produkce. Bez zajímavosti není ani funkce detekce hluku, kdy zařízení začne zaznamenávat pouze v případě výskytu zvuku v jeho okolí. Mimo přístroje MQ-U2 v naší nabídce naleznete i další zajímavé minidiktafony, jež stojí za pozornost.
Ochrana soukromí? Nespoléhejme na druhé!
Soukromí máme jen jedno a obtěžující telefonické hovory nám ho můžou narušit skutečně zásadním způsobem. Představený produkt specializovaného diktafonu prvotně určeného k nahrávání hovorů je tak dostupnou a užitečnou novinkou hlavně pro ty, kdo si uvědomují, že soukromí není tak samozřejmé, jak se může na první pohled u mediálně neznámých osob zdát.